profilaktyka
Strona główna,  Zdrowie - naturalnie

Profilaktyka jest tańsza od leczenia

Słowo “zdrowie” pojawia się w codziennym życiu bardzo często. Życzymy sobie zdrowia, pytamy o zdrowie, pozdrawiamy się, pijemy za zdrowie, powtarzamy, że “zdrowie jest najważniejsze” lub “obyśmy tylko byli zdrowi”

Dobry stan zdrowia oznacza stały i wysoki poziom czystej energii, równowagę emocjonalną, jasność umysłu, odporność na choroby, umiejętność obrony np. przed nowotworami, alergiami co w rezultacie prowadzi do spowolnienia procesu starzenia i długiego życia.

Zdrowie człowieka jest wartością, której nie można kupić. Warto o tym pamiętać, ponieważ od naszego postępowania w dużej mierze zależy, czy będziemy zdrowi czy chorzy. Zdrowie często bywa stanem ulotnym, dlatego też, aby je zachować, należy stosować profilaktykę.

Jeżeli chcemy być zdrowi, to drogą do tego celu nie jest jedynie pójście do lekarza wtedy, gdy jesteśmy chorzy, aby ten pomógł nam zwalczyć chorobę ( wtedy skupiamy się jedynie na chorobach ), ale pownniśmy koncentrować się także na samym zdrowiu – wzmacniać je przez odpowiedni tryb zycia ( odpowienie żywienie, aktywnośc fizyczna, suplementacja), sposób myślenia i właściwe radzenie sobie z emocjami i stresem.

Prewencja zdrowotna –profilaktyka

Jest to szereg działań mających na celu zapobieganie chorobie przed jej rozwinięciem poprzez kontrolowanie przyczyn i czynników ryzyka. Profilaktyka ma przede wszystkim charakter uprzedzający, a nie naprawczy. Jest to świadome działanie mające na celu zapobieganie problemom (zaburzeniom, chorobom, dysfunkcjom) zanim one wystąpią.

Przecież o wiele taniej i prościej jest zapobiegać, niż leczyć. Wiemy o tym, ale często zapominamy i błądzimy. W ostatnim czasie w mediach pojawia się coraz więcej niepokojących statystyk dotyczących stanu zdrowia. Dlatego bardzo wazna jest profilaktyka i świadomość na temat zdrowego stylu życia.

Proces chorobowy rozwija sie w organizmie duzo wcześniej niż pojawienie sie objawów chorobowych. Nasz organizm sygnalizuje to zmęczeniem, osłabieniem, złym samopoczuciem, ale podtrzymujemy się na duchu i ciele stosując leki przeciwbólowe, bo nie ma czasu na szukanie przyczyn tych dolegliwości. Sięgając po lekarstwa, należy pamięać, że nie ma leków obojętnych dla zdrowia. Tylko systematyczne i długofalowe dbanie o zdrowie, może przynieść oczekiwany efekt.
Musimy pamiętać o swoim zdrowiu na co dzień. Dbajmy więc o swoją dietę, o regularny wysiłek fizyczny a także o odpoczynek zarówno ten fizyczny jak i psychiczny.

W profilaktyce zdrowotnej wyróżniamy następujące fazy:

Profilaktyka wczesna – mająca na celu utrwalenie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia i zapobieganie szerzeniu się niekorzystnych wzorców zachowań, w odniesieniu do osób zdrowych,
Profilaktyka pierwotna (I fazy) – mająca na celu zapobieganie chorobie poprzez kontrolowanie czynników ryzyka, w odniesieniu do osób narażonych na czynniki ryzyka,
Profilaktyka wtórna (II fazy) – zapobieganie konsekwencjom choroby poprzez jej wczesne wykrycie i leczenie (przesiewowe badania skriningowe mające na celu wykrycie osób chorych),
Profilaktyka III fazy, której działania zmierzają w kierunku zahamowania postępu choroby oraz ograniczeniu powikłań.

Czynniki wpływające na zdrowie:

Leczenie i opieka to jedynie 10% zdrowia. Aż 53% sukcesu to nasz styl życia, 21% stanowi środowisko, a tylko 16% genetyka.

  • styl życia (53%), czyli sposób odżywiania się, aktywnośd fizyczna, umiejętności radzenia sobie ze stresem, stosowanie używek (alkohol, nikotyna, środki psychoaktywne)
  • środowisko fizyczne (21%) – czyste powietrze, nieskażona woda, bezpieczny zakład pracy mają pozytywny wpływ na zdrowie.
  • czynniki genetyczne (16%)
  • opieka zdrowotna (10%) – jej struktura i funkcjonowanie, a także dostępność do świadczeń medycznych oraz ich jakość.

Nasze zdrowie zależy od nas

Najczęściej zaczynamy dbać o zdrowie, wtedy gdy dotyka nas już jakaś choroba. Do tego momentu żyjemy sobie beztrosko nie zwracając uwagi na to co jemy, kiedy jemy i w jakich ilościach. Nie zadajemy sobie trudu, aby zastanowić się nad tym, jaki wpływ na nasze zdrowie ma nasz obecny styl życia i to co jemy.

Dlatego ważne są prawidłowe nawyki żywieniowe, są one kluczem do osiągnięcia oraz utrzymania prawidłowej wagi. Niestety, wiele osób nabrało niewłaściwych nawyków żywieniowych przez co teraz zdecydowanie trudniej jest im przejść na zieloną stronę mocy.

Orgaznizmu nie da się oszukać, nie zapomni o tym co mu się należy. Przedłużające się braki witamin i minerałów mogą skutkować poważnymi chorobami. Niewłaściwe odżywianie może powodować osłabienie organizmu a w konsekwencji doprowadzić do utraty zdrowia.

Aktywność fizyczna Badania pokazują, że 3-4 spacery minimum 30 minutowe tygodniowo znacząco poprawiają funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, układu mięśniowego i kostnego.

Suplementacja to uzupełnienie diety. Zawiera niezbędne dla zdrowia składniki (zwłaszcza witaminy lub inne substancje egzogenne), których może brakować w codziennej diecie.

Dlaczego suplementacja jest ważna:

Witaminy i minerały odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Ich niedobór może przyczynić się do zwiększonego ryzyka wystąpienia, a nawet rozwoju wielu chorób. Aby odżywić komórki i zapewnić prawidłową pracę wszystkich narządów, ludzki organizm potrzebuje codziennie około 90 składników odżywczych w odpowiednich dawkach.
Niektórych tych składników nie jesteśmy w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego musimy dostarczać je wraz z dietą.


Właściwie zbilansowana i odpowiednio dobrana dieta jest niezbędnym czynnikiem właściwego odżywienia organizmu. Mimo stosowania zróżnicowanej diety niezmiernie trudno jest dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin i minerałów, ponieważ dzisiejsza żywność zawiera znacznie mniej składników odżywczych niż kilkanaście lat temu.

Suplementy diety, które powinny pozytywnie wzbogacać naszą dietę, nie powinny w swoim składzie zawierać substancji wpływających negatywnie na nasz organizm. Niestety, wielu producentów dodaje do preparatów składniki, których powinniśmy unikać.

Należą do nich np. sacharoza, Acesulfam K (E 950), Sorbitol (E 420) i Mannitol (E 421). Są to sztuczne słodziki, które w nadmiernych ilościach mogą zagrażać naszemu zdrowiu. Np. Sorbitol może powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe, biegunkę, skurcze jelit czy wzdęcia.

Decydując się zatem na uzupełnienie diety o suplementy, powinniśmy kupować produkty od zaufanych producentów lub w aptece. Zawsze należy zwracać uwagę na ich skład. Zdecydowanie najlepszym wyborem będą suplementy, które skomponowane są w 100 proc. z naturalnych produktów.

Warto zwrócić uwagę na naturalne produkty DuoLIfe. W suplementach diety firmy DuoLife, stosowany jest szereg naturalnych ekstraktów roślinnych. Surowce wchodzące w skład produktów zostały dobrane, uwzględniając zasady synergizmu i antagonizmu. To, co bardziej zbliżone do natury jest lepiej rozpoznawalne i przyswajalne dla naszego organizmu.

ĆWICZENIE

Sprawdź i wypisz na kartce skład witamin podany na opakowaniu w swojej domowej apteczce. Zwróć uwagę na składniki syntetyczne i naturalne oraz ich proporcje. Zastanów się czy preparat spełnia twoje potrzeby. Czy jest naturalny czy syntetyczny?

Podsumowanie

Zdrowie jest wartością dla każdego, jest fundamentem szczęścia. Ale czy tak naprawdę chcemy być zdrowi? NIE.

Gonimy za pieniędzmi często właśnie tracąc zdrowie, a dopiero wracamy do myśli i działań prozdrowotnych jak zdrowie nam szwankuje i wtedy wydajemy ciężko zarobione pieniądze, żeby walczyć (tak, wtedy już walczyć) o upadłe zdrowie. Pamiętajmy, że najdroższa profilaktyka jest tańsza od najtańszego leczenia.

“Człowiek zdrowy ma wiele marzeń ! Człowiek chory tylko jedno…”

Dbajmy o zdrowie, bo zawsze jest ktoś dla kogo warto żyć!!!

9 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *