Strona główna,  Zdrowy styl życia

Żyj racjonalnie

Jeśli umiesz tak zorganizować swój dzień, że starcza ci czasu na wszystko, co zaplanowałaś, nie czytaj tego tekstu. Dotyczy on tych, którzy zawsze żyją w pospiechu i co tydzień z żalem zauważają, że czas ciągle wymyka im się z rąk.

Nie ma takiej recepty na życie, która byłaby dobra dla wszystkich. Różnimy się wiekiem, temperamentem, przyzwyczajeniami, mamy swój indywidualny los. I nie chodzi wcale o to by dostosowywać się do reguł, które odpowiadają innym. Jeśli jednak nie jesteś zadowolona z życia , jakie prowadzisz, spróbuj je zmienić.

Czy wiesz czego chcesz?

Jedni planują szczegółowo życie na pięć lat do przodu i następnie robią wszystko, żeby zrealizować swój plan, inni żyją z dnia na dzień, co może wydawać się atrakcyjne we wczesnej młodości, ale na dłuższą metę staje się bardzo męczące. Najsłuszniejsze wydaje się zachowanie złotego środka; bądź elastyczna. Planuj bliższą i dalszą przyszłość tylko w zarysie i nie załamuj się, gdy na drodze pojawią się nieprzewidziane przeszkody. Naucz się je omijać.

Zrób bilans, który pomoże ci ocenić, z czego jesteś zadowolona, a co chciałabyś zmienić w swoim życiu. Nie chodzi jedynie o jakieś wielkie sprawy, ale również o takie, jak np. kwestia wyglądu ( muszę schudnąć! ) albo podwyższenia kwalifikacji ( powinnam nauczyć się angielskiego), czy też relaksu.

Zaplanuj cały dzień

Zastanów się co trzeba zmienić w twoim tygodniowym ” rozkładzie jazdy “, aby żyło ci się lepiej. Przeanalizuj dzień po dniu, pomyśl co musisz zrobić, żebyś miała dla siebie więcej czasu. Uwzględnij to wszystko, na czym zależy ci najbardziej, wyważ odpowiednie proporcje. Odpowiedz szczerze na klika pytań: czy wystarczająco długo sypiasz? czy masz czas na makijaż i pielęgnację ciała? czy pamiętasz o relaksie i gimnastyce, która pomaga zachować dobrą kondycję i energię? kiedy ostatni raz byłaś u kosmetyczki?

Wykorzystaj chwilę

Jeśli dobrze się zastanowisz, znajdziesz na pewno takie chwile relaksu w ciągu dnia, które dadzą się lepiej wykorzystać. Jadąc do pracy autem czy tramwajem możesz np. czytać lub słuchać lekcji obcego języka czy ulubionej muzyki. Warto też przemóc się i wstawać codziennie 15 minut wcześniej, żeby trochę poćwiczyć. Możesz przez kwadrans wykonywać typowe ćwiczenia gimnastyczne albo ćwiczyć jogę lub biegać z psem.

Czas relaksu

Jeśli nie jesteś przekonana, co jest dla ciebie najlepszą formą odpoczynku, skorzystaj z kilku różnych możliwości. Weź udział w krótkim kursie, wymień doświadczenia ze znajomymi. Na świecie coraz większą popularnością cieszą się techniki relaksacyjno – medytacyjne, takie jak już wspomniana joga lub trening autogenny. Ich zadaniem jest obniżenie poziomu napięcia mięśni oraz relaks psychiczny.

Sen jest potrzebny

Każdemu z nas trzeba życzyć dobrego snu, bo bez niego nie moglibyśmy normalnie żyć. Sen wycisza i uspokaja, pozwala organizmowi się zrelaksować. Człowiek przesypia jedną trzecią swojego życia. Potrzeba snu jest oczywista, jednak jednym wystarczy zaledwie kilka godzin snu na dobę, inni będą nie wyspani, jeśli wstaną przed upływem 10 godzin. Przeciętnie śpimy 7 – 8 godzin na dobę.

Wiele zależy od naszego rytmu biologicznego, od tego czy zaliczamy się do “sów”, czy do ” skowronków”. “Skowronki” to ci wszyscy, którzy budzą się skoro świt i od wczesnego ranka są radośni i pełni energii. Doskonale funkcjonują w ciągu dnia, odczuwając zmęczenie dopiero wieczorem. “Sowa” budzi się niechętnie , zmęczona i niewyspana, w nie najlepszym humorze. Jej samopoczucie poprawia się dopiero popołudniu, a swe apogeum osiąga wieczorem. Spać chodzi w późnych godzinach nocnych. Wiadomo już, że “skowronki” mają lepszy sen niż “sowy”- obce są im problemy z zasypianiem i nie męczy ich bezsenność. Niestety, z czasem często następuje przemiana porannych ptaszków w nocne ptaki.

We śnie piękniejesz

Dlaczego dobry, odpowiednio długi sen jest tak ważny dla urody? Właśnie wtedy następuje fizyczna i psychiczna regeneracja organizmu. Nocą wymiana komórkowa w organizmie jest dwukrotnie szybsza niż za dnia. Wczasie nocnego wypoczynku wydalane są również złogi niepotrzebnych produktów przemiany materii, dlatego nocą nerki oraz wątroba pracują bardzo intensywnie. Tę wiedzę wykorzystują firmy kosmetyczne, które stworzyły całe serie kosmetyków przeznaczonych na noc, kiedy odżywcze kremy są najlepiej przyswajalne przez skórę. Jeśli więc chcesz , żeby sen służył twojej urodzie, nie zarywaj nocy. A kiedy zdarzy się, że pójdziesz spać bardzo późno, postaraj się to odespać następnego dnia.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *